Šapiro i Jankovski: Siledžije, tirani i daveži

Čovek se neretko upita kako da izađe na kraj sa raznim (manje prijatnim) tipovima ljudi koje susreće svakodnevno a da ne bude iživciran zbog toga. Istina, većina nas bi volela da to uvek budu oni sa kojima je razmena misli uživanje i opuštanje i gde je lepa reč i ljudsko ponašanje preovlađujuće. Ali to često nije tako.

Knjiga Siledžije, tirani i daveži (Bullies, Tyrants, and Impossible People) autora Ronalda M. Šapira (Ronald M. Shapiro) i Marka Jankovskog (Mark A. Jankowski) donosi kroz iskustvene primere praktične savete kako se odbraniti i izaći na kraj sa različitim teškim tipovima ljudima a ne valjati se po blatu sa njima. Kada se pojavila na američkom tržištu ubrzo je postala bestseler. Ne treba potcenjivati tu činjenicu, ali ni precenjivati, jer i među knjigama koje postignu prodaju velikog obima može da se nađe poneka dobra.

Pravo je uživanje čitati ovu knjigu i ponešto iz nje pribeležiti kako bi se čovek podsetio i kako bi pročitano bilo ponovljeno i upamćeno te i primenjeno u praksi.

Ovu knjigu kod nas je izdala Moć knjige, 2005. g. i može se reći da nije baš dostupna u smislu da može da se kupi, osim ako neko ne misli da izdvaja basnoslovne novce kupujući je kao „antikvarnu“ knjigu, što ova knjiga svakako nije. Pod prevedenim naslovom (koji se razlikuje od originalnog) Teški ljudi ovu knjigu je izdao i Stylos 2008. g., i to njihovo izdanje je moguće naći u prodaji.

Radi ilustracije šta ova knjiga donosi prenosimo vam uvodni deo u celini.

BILI JEDNOM JEDNI PREGOVORI
(Sumorna bajka sa srećnim krajem)

Bio jednom jedan ozloglašeni napadač na korporacije – nazovimo ga Z. V. – koji je kidisao na kompanije čiji su proizvodi bili dobri a rukovodstvo slabo. Bio je poznat kao siledžija koji bi naprosto oduvao sve i svakog ko bi mu se našao na putu. I pominjanje da će on biti umešan u neki sporazum bio je često dovoljna pretnja da se rukovodstvo povuče bez borbe. Z. V. bi preuzeo firmu, otpustio osoblje, uništio kvalitet proizvoda i ubirao profit sve do potpunog uništenja kompanije, a onda bi prešao na sledeću žrtvu.

Jedna od njegovih prvih žrtava bila je firma koja je koristila slamenu smesu za izgradnju jeftinih (ne mnogo trajnih) stanova. Z. V. je upotrebio svoje uobičajene pretnje i ubeđivanja i zaista, direktor, P. P., je podigao belu zastavicu pre nego što je bitka i počela. Z. V. je smanjio režijske troškove, razbucao kontrolu kvaliteta, i ubrao bogat (mada kratkotrajan) profit.

Osiljen uspehom, Z. V. se još strašnije nameračio na agenciju koja se bavila rustičnim drvenim kućama. Maltretirao ih je dok se rukovodstvo firme, na čelu sa preduzetnikom D. P., nije uspaničilo i predalo. Po svom običaju, Z. V. je uleteo, sasekao poslovanje do srži i istisnuo kratkoročnu dobit.

Osećajući da za njega nema prepreka, Z. V. se uskoro ustremio na ozbiljniju metu, na kompaniju koja je gradila kuće od cigala. Osnivač kompanije, T. P., bio je prekaljeni biznismen koji je proučavao dotadašnje okrutne taktike Z. V.-a, ne uzimajući ga zdravo za gotovo. Postavljao je pitanja, procenio sopstvene snage i snage Z. V.-a, razmotrio razne scenarije, i za svaki osmislio rešenje. Nakon podrobnog premišljanja, T. P. je učtivo odbio ponudu Z. V.-a, a ovaj je na to udvostručio svoje neprijateljske napore. Vršio je pritisak na druge investitore, preteći sudskim sporovima i vrbujući članove upravnog odbora. Na kraju je insistirao da se odbor razjasni o njegovoj ponudi za preuzimanje. T. P. je izneo svoj stav – da bi kompanija bila oguljena do koske, potpuno izmužena za profit a potom odbačena, što je poznati modus operandi Z. V.-a. Odbor je glaso za očuvanje nezavisnosti.

Bez novog plena konglomerat Z. V.-a je počeo da propada sve dok se nije našao na rasprodaji. A kupac? Kompanija T. P.-a, koja je „prožderane“ firme povratila u život.

Da zaključimo: stil Z. V.-a bio je, siledžijski, ali uvek delotvoran. To jest, dok se nije sreo sa protivnikom koji je shvatio zbog čega i kako su delovale taktike Z. V.-a i koji je smislio kako sa njima da izađe na kraj.

Možda vam ova priča zvuči poznato. To je bajka o „Tri praseta“. Kao što se verovatno sećate, zli vuk (Z. V.) je duvao i vatru sipao dok nije srušio slamnatu kuću prvog praseta (P. P.), isto to uradio je sa drvenom kućom drugog praseta (D. P.), ali je naleteo na zid od cigala, da tako kažemo. kad je stigao do kuće trećeg praseta (T. P.). Stradao je pokušavši neprijateljski upad kroz dimnjak. Treće prase je shvatalo kako treba postupati sa zlim vukovima. Upravo tome nameravamo i vas da naučimo – kako da od teških ljudi dobijete ono što želite, a da pri tom ne postanete jedan od njih.

U ovoj knjizi ćemo vam pokazati kako da upregnete moć onoga što smo nazvali FINO, da biste nadjačali, nadmudrili, nadigrali, nadživeli, nadglasali umno i logički i konačno savladali siledžije, tirane i nemoguće ljude u svojim životima – a da ne postanete jedan od njih. Pokazaćemo vam kako se to radi bez gubljenja živaca (sem u slučaju kada nameravate to da upotrebite kao taktiku da dobijete ono što želite). Pokazaćemo vam kako se to radi bez predaje, žrtvovanja, odustajanja i popuštanja. I pokazaćemo vam kako se to radi u poslovnom, društvenom i porodičnom životu.

Prvo, naučićemo vas kako da dobijete ono što želite – u sklopljenom poslu, pregovorima, transakciji, ugovoru, prodaji, susretu ili razgovoru – bez obzira na to koliko je teška osoba s druge strane stola, kancelarije, telefona, kompjutera ili ograde u dvorištu, i naučićemo vas kako to da uradite bez mahanja belom zastavicom, bežanja i pre nego što i sami postanete nemogući.

Drugo, naučićemo vas sistematskom pristupu dobijanju onoga što želite zasnovanom na skraćenici FINO:

Fokusirano neutralisanje emocija
Identifikovanje tipa
Nadmoć tokom susreta
Osmišljavanje opcija

Treće, naoružaćemo vas alatima i vežbama uz pomoć kojih ćete lakše proceniti sopstvene snage i slabosti u ophođenju sa teškim ljudima.

Na kraju, učićemo vas anegdotama, to jest, oživećemo lekcije istinitim događajima. Ponudićemo priče iz stvarnog života – o kupovini i prodaji, rukovođenju osobljem, negovanju talenata, vrbovanju kadrova, plasiranju proizvoda i usluga, motivisanju zaposlenih, dobijanju povišica, sticanju prijatelja, udvaranju voljenima, i slaganju sa supružnikovom familijom – od poslovnih pregovora (u velikim kompanijama ali i porodičnim firmama), upravljanja radnom snagom, sportskih ugovora, i štrajkova do nadmudrivanja „ko će prvi da trepne“ sa zvezdama, agentima, producentima i vlasnicima studija. Ove priče o sklopljenim poslovima i propalim pregovorima ilustrovaće i pokazati kako radi sistem FINO i kako ga možete primeniti na sopstvene teške situacije.

Prvo poglavlje knjige je objavila USA Today na svojim stranicama, pa ga možete pročitati ovde.

Advertisements