#30 Crtice

Danas sam drugi put u poslednjih nekoliko dana ušla u jednu prodavnicu obuće. Razlog su izrazito udobne a uz to i veoma lepe poluduboke ravne cipele izrađene od kože meke poput najfinijih rukavica. Potajno sam se nadala da ću zateći precrtanu osnovnu cenu i da će biti upola niža. Međutim, pripadaju ovogodišnjoj jesenjoj kolekciji. Iako sam znala da neću da ih kupim, probala sam ih. Htela sam da znam da li nešto propuštam. Zaključila sam da svakako nisu vredne novca za koji se prodaju. Tada sam počela razgovor sa vrlo uljudnim prodavcem, što je, razume se, retkost u današnje vreme. Uglavnom, akademski mi je objasnio da je umanjena prisutnost iole udobnih cipela upravo srazmerna činjenici da mnoge žene, takoreći bespogovorno, prate modne trendove, i da se zimske čizme zamenjuju letnjim, podjednako kao i cipelama koje svojim oblikom nagoveštavaju sklonost ka mogućnosti bavljenja najstarijim zanatom, ili nemanju nikakvog smisla za lepo. O zlopaćenju, kojem je svod stopala izložen usled neprirodnog opterećenja, izlišno je govoriti. Koliko tek kičma trpi, to samo ona zna. Rasprava je mogla da potraje, ali prodavac je morao da usluži prispelu klijentelu. Saznala sam da su trenutno apsolutni modni krik cipele sa bodljama.

***

Kada su se otvorila vrata, u predvorju druge radnje, dočekao me je sportski obučen čovek srednjih godina iz obezbeđenja. Kako prvi put ulazim u taj prostor, posve mi je bilo nejasno da li da se uputim stepenicama naviše ili naniže. Ljubazno i nesvrsishodno mi je objasnio da nije potpuno siguran šta se gde nalazi, pokazujući rukom na policu levo od ulaza sa najnovijim modelima cipela po astronomskim cenama, koje bi možda mogle da mi skrenu pažnju. Zahvalila sam mu se ni na čemu i popela se uz stepenice. Preda mnom je zablještalo more svakojake obuće. Zaposleni, okupljeni iza pulta, su bili zauzeti međusobnim ćaskanjem, tako da je moj pozdrav ostao neprimećen, što je, razume se, uobičajeno u današnje vreme. Posle nekoliko minuta jedan momak mi se nehajno obratio sa merdevina i skrenuo mi pažnju da zapravo gledam muške modele. Kao da ne znam šta gledam. Ljubazno sam se nasmešila i saglasila se sa njim da ću otići u deo prodavnice gde je izložena ženska obuća. Nije me nimalo iznenadilo što su ženski modeli u stvari muški modeli, ali manjih brojeva. Probala sam jedan par obuće, koje su delimično nalik sportskim cipelama, a delimično nalik patikama. Iako je cena bila snižena i time prihvatljiva, i dalje mi se činilo da ne vrede toliko. Jer, i za upola cene morale bi da mi stoje na stopalima kao salivene, što nije bio slučaj, jer su mi bile preširoke. Uzgred, niko nije znao da mi objasni zašto na jednoj patici postoji par pertli. Nasmejala sam se slatko u sebi kada sam čula komentar prodavačice da je to zbog ukrašavanja. Isprepletena siva i crna pertla teško mogu da izgledaju lepo. Pogotovo što su od različitih materijala i različite debljine. No, pertle je uvek moguće zameniti. One ne koštaju puno. Beli đon na crnim cipelama je neisplativo menjati. A povrh svega nervirala me je izveštačenost prodavačice. „I šta smo odlučili, kupujemo?“, sa oduženim slovom o. Mi? Ti i ja? Kolokvijalno. Ja i ja. Neko drugi, itd.

***

Pred ko zna kojim izlogom po redu, desilo se ono što najčešće govori u prilog tome da je kupovina na pomolu. Ugledala sam patike-cipele koje su mi privukle pažnju. Cena je bila više nego pristupačna i bila je uslovljena izradom – od veštačkih materijala. Dočekala me je narodski neposredna i vanredno srdačna prodavačica. To je stvarno retkost. Jedna u milion. To je onaj osećaj kada ulaziš u nečiju kuću kao rado viđen gost. Takvi ljudi mogu da prodaju svakome šta god hoće. Oko mene nije imala potrebe mnogo da se zauzima, jer sam znala da ću da ih kupim. Samo je doprinela jednom lepom utisku. Usput, posmatrala sam njeno ponašanje kada je u radnju ušla jedna baka sa unukom. Da se samo baka pitala, možda bi i kupila baletanke za koje nije bila najsigurnija da ih hoće, ali unuka je određivala baki šta da kupi. A danas stariji moraju da slušaju decu. To se svakako promenilo poslednjih desetleća. Izašla sam zadovoljna, što kupovinom za veoma skromnu svotu novca, što ponašanjem prodavačice, kod koje je neodvojivo privatno od profesionalnog, ali baš to daje ljudsku notu i toplinu.

