Porodica

Gospodin i gospođa Jesmen-Novej su se doselili nedavno u moj kraj. Kupili su novosagrađenu kuću koja je svedena do arhitekturnog besmisla i zrači hladnoćom snažnijom od sibirskih tundri. Sve na njoj i oko nje je oskudno i nekako ti pozli i dođe ti da pobegneš odmah, ili u najboljem scenariju da se zapitaš da li je to zgrada kakvog sanatorijuma. A pitala sam se, koje li će budale da se upecaju. Kuća je opasana visokim, arnautskim zidovima. Važno je naglasiti da imaju i bazen, pravi pravcati, sa onim sitnim mozaik pločicama. Kako taj modernistički stil izgradnje ne trpi bilo šta što ima veze sa tradicijom, nema nikakvih pomoćnih prostorija, čak ni ostave. O podrumu da i ne govorimo. Temelji ionako nisu dovoljno duboki. U samoj kući sve je u otvorenom prostoru. Izuzev nekoliko sobica poput zatvorskih ćumeza za malo privatnosti. Takva organizacija prostora je naročito pogodna za zimske uslove, jer je to veoma finansijski izdrživo. Naročito kada se radi o etažnom grejanju na struju. To je ono kad shvatiš da treba da zakatančiš kapiju i da ti je povoljnije da zimu provedeš u ho(s)telu.

Kada neko odlučuje da li će ili neće da kupi stambeni prostor – da li taj prostor bira ili biva izabran od strane tog prostora? Kad je prvi put došao da pogleda kuću kod mene su bili ključevi, tako da smo morali da se sretnemo. Odmah je naglasio da mora da dođe i sa suprugom, i da je ona direktorka, i da sada nije imala vremena da pođe s njim, jer završava neka važna posla. Važna posla? Pa gde ćeš važnija od biranja budućeg gnezda?! Dakle, rekao mi je – ona je gazda, ja sam glasnik. Moderna kuća, moderan muškarac. A i mlađi je od žene. I to je moderno. Taman, ni premalo, ni previše, ali dovoljno da ju je oplodio mlađom spermom. Napomenuo je da imaju i decu. Posle se ispostavilo da sa njom ima jedno malecno, a ove dve su njena deca iz prvog braka; ni male, a ni odrasle još. Ali izuzetno dobro istrenirane da budnim okom prate svaki treptaj svog novog tatice, a umeju i da zareže ko pitbulovi – slatki mamini devojčurci. To je onaj prijatan osećaj kao kada uđeš u prodavnicu garderobe, pa te tamo prati ljubazan robot u vidu ljudskog bića i dahće ti neprestano za vratom.

Ne znam da li su pravili zvanično useljenje, ali znali su da dođu ti neki njihovi prijatelji sa skupocenim kolima. Onda su svi zajedno bili važni i ispijali su miš-maš koktele, kao u američkim filmovima, kraj diskretno osvetljenog bazena naslonjenog na pušnicu i kokošinjac susedne kuće (ovog nema u scenariju), pod sjajem zvezda toplih letnjih noći. Kao i uvek, kao i svuda, prijatelji su se brzo raspršili, razleteli, a vetar niti možeš da uhvatiš niti da uzjašeš. Uvek ti se izmakne, kao i odanost ljudi. Nije prošlo mnogo vremena i oni su ostali sami opasani tim ogromnim zidovima.

Tako zajedno sami nisu se izgleda baš najbolje snašli. Koliko vidim, uzica oko njegovog vrata je sve zategnutija, a povodac je sve kraći. Uz nogu. I na komandu. Izgleda ga ne nagrađuje dovoljno. Dreser pasa bi joj ukazao na kardinalne greške, ali nije se posavetovala ni sa jednim. Previše je nadmena za to. Kako sam razumela, upoznali su se kao sparing partneri na istom poslu. Ona je mislila da je on došao da joj „ukrade“ radno mesto, pa je rešila da ga zavede. To je prilično jednostavno, kad je reč o prosečnom muškarcu. A i ne zaboravimo da je iskusnija od njega. Razume se, zavela ga je tako što ga je uzjahala na tom istom radnom mestu, i on, šta će, gde će, branio se, ali nije se odbranio. Kakav bi to muškarac bio da odbije ženu koja mu se na tacni pruža. Imala je ona opasan plan. Brzo su napravili dete i venčali su se. Poznavali su se tek nekoliko meseci. Dakle, nisu soli izjeli skoro nimalo.

18dxojl8zjgemjpg

U toj kući, ona igra ulogu tamničarke, a on je utamničen. I najposlušniji rob će skupiti hrabrost da iskaže svoje nezadovoljstvo. Teško je vući okove stalno. Izgleda da mu režirana porodična atmosfera sve manje prija. Na njeno svakodnevno histerisanje on odgovara ćutanjem. Ona još više histeriše. On se sve više povlači. Ona se ponaša prema njemu kao da mu je majka. Kome čitavom bi se dizao na mamu. Ona je mučenica i paćenica. Ona sve daje i ništa ne dobija zauzvrat. On ima dobar posao i dobro zarađuje. Ali, ima i stambeni kredit. Sve je to njena ideja. On je njen igrač. Namesto da učini nešto sa svojim mozgom, ona je učinila nešto sa svojim telom. Napravila je par novih cicki za njega. I pokazivala ih po komšiluku, ženama doduše. Sa sve fotografijama – pre i posle. Sise ko sise.

Ona se žali da ima problema u braku, ali da ne želi da se razvede. A i zašto bi? Našla je savršenog konja za jahanje. I predložila mu je, pa dobro, živeće oni u, kako kaže – običnom braku. Dakle, žrtvovaće decu iz prvog braka tako što će da ih uvali svojim matorcima, a oni će onda da budu savršena porodica – ona, on i klinac. Ona poništava sebe i nudi mu lažni raj. Onaj lažni raj kada ga je planski uzjahala. Ona se udala da bi imala muža. I nije nimalo usamljena u tim razmišljanjima i sprovedenim radnjama. Ona je rodila dete da bi imala muža. Ona nije začela dete sa čovekom koga voli, nego koga je procenila kao pogodnog za njene hirove. Ona nije birala najboljeg od najboljih za svoje potomstvo, jer ona nije ni htela da rodi dete, ona je htela da ima ponovo muža – da ima firmu. I zato mu ni za živu glavu neće dozvoliti da pobegne od nje. Kada bi on pristao i da izađe iz kuće i da i nju izdržava, pored deteta, ona na to ne bi pristala. Jer, to nije njen plan. A on tek shvata u šta se uvalio. Najnoviji deo plana koji je iznela je da odu da žive u inostranstvo. Taman da ga do kraja počupa iz korena i da tamo negde u daljini bude usmeren samo na nju. Bar tako ona misli. Nije se ona bez razloga izlagala riziku da rodi dete u zrelijim godinama. Dete je trebalo da bude ulaznica u život kakav je ona zamislila da on treba da joj pruži, dok ona povlači dizgine. Kao i kuća u kojoj žive, sve je svedeno do nepostojanja, zidovi su sve viši i nema prozora u njima, a temelja nikada nije ni bilo. Sve je tako moderno.

Putovala sam sa njim pre nekoliko dana. Išli smo u isto mesto i on me je, nakon što mu je ona odobrila, vozio svojim kolima. Pozdravio me je sa – druže, pa nisam znala da li sam ušla u auto šofera Staneta Dolanca pred kongres KPJ ili sam ušla u kola muškarca koji mi je rekao, ne, ne brini nećemo se jebati, a ja ti to svakako moram naglasiti. Nakon što sam ga upitala šta on zapravo radi na tom njegovom poslu, on je do najsitnijih detalja objašnjavao. Tada mi je pokazao kako je on pametan, borben, uporan, dosledan, a u stvari je zavrištao – ti, bar ti, druže moj, koga bih u stvari, ali ne smem, ti me uvaži, moja žeđ za uvažavanjem je neutaživa. Ostavio me je na nekoj raskrsnici na obodu grada i tek nakon što sam iskoračila iz auta, nehajno je dodao da je mogao i da me odveze do mesta na koje idem. Bilo bi mu previše da se toliko pokaže. Nasmešio se kao mladunče hijene i rekao: „Pa, baš imaš dosta vremena do tog tvog, šta već…“ Da sam htela da ga stavim u vitrinu sa trofejima, bilo bi dovoljno da sam rekla: „Ionako sam htela da ti predložim da popijemo kaficu…“ Uostalom, uvek je dobro negovati komšijske odnose. Rekao mi je da nije problem ni da me doveze natrag kući. Kako se moj povratak nije uklapao u kraj njegovog radnog vremena, morao je da odustane od toga. Jer, Firerka čeka sa štopericom u ruci. S mitraljezom u ustima. I naduvanim sisama. Tako je dražestan i sjeban je potpuno. I sad nije pitanje da li će je prevariti (sebe je ionako prevario), već kad. S kim, to je nebitno. Ona ga svojim prezirom neposredno gura u naručje druge žene. Možda bilo koje. A možda i neke zbog koje će on da rasturi sve, što inače nije ni sastavljeno. To bi bilo nešto manje moderno. To bi bila retka pojava.

Gospodin i gospođa Jesmen-Novej i njihovo dete i njena deca su samo jedna od porodica koje možda žive i u vašem komšiluku, a vi niste dovoljno pažnje obratili na njih, jer i vi živite u nekoj porodici. Kakvoj, ne znam i ne zanima me.

7 thoughts on “Porodica

Ostavite odgovor

