Sarajevo

Sarajevo je bilo glavni grad republike Bosne i Hercegovine u državi koja se zvala Socijalistička federativna republika Jugoslavija. Sarajevo je i dalje glavni grad, ali ta republika je sada država. Država Socijalistička federativna republika Jugoslavija se razvalila na sitne delove u krvi do kolena, u bratoubilačkom ratu, u potpunom sunovratu, u najdubljim tminama ljudskih bića, ostavljajući za sobom crnilo, mulj i uvek novu mogućnost da se zverstva ponove. Ovo tle je bomba sa izvučenim osiguračem. Minsko polje. Ukus krvi i zadah smrti, onome koji ih je okusio su teška droga, od koje se nikada neće odvići. Životi ljudi su prokockani, opustošeni, uništeni. Pre svega, ljudi su prodani, za šaku moneta i za strateške interese stranih država i njihovih igrača. Jer, šta će ti zemlja kad na njoj više nema ljudi?! I šta će ti zemlja u kojoj su svi ljudi ispod zemlje?!

ČOVEK PEVA POSLE RATA

Ja sam gazio u krvi do kolena,
i nemam više snova.
Sestra mi se prodala
i majci su mi posekli sede kose.
I ja u ovom mutnom moru bluda i kala
ne tražim plena:
Oh, ja sam željan zraka! I mleka!
I bele jutarnje rose!

Ja sam se smejao u krvi do kolena,
i nisam pitao: zašto?
Brata sam zvao dušmanom kletim,
i kliktao sam kad se u mraku napred hrli,
i onda leti k vragu i bog, i čovek, i rov!
A danas mirno gledam kako mi željenu ženu
gubavi bakalin grli,
i kako mi s glave raznosi krov; –
i nemam volje – il’ nemam snage – da mu se svetim.

Ja sam do juče pokorno sagib’o glavu
i besno sam ljubio sram.
I do juče nisam znao sudbinu svoju pravu –
Ali je danas znam!

Oh, ta ja sam Čovek! Čovek!

Nije mi žao što sam gazio u krvi do kolena
i preživeo crvene godine Klanja,
radi ovog svetog Saznanja
što mi je donelo Propast.

I ja ne tražim plena:
oh, dajte meni još šaku zraka
i malo bele, jutarnje rose –
ostalo vam na čast!

Dušan Vasiljev (1900-1924)

Sarajevo je mnogim ljudima bilo rodni grad. I svaki čovek ima svoju jedinstvenu životnu priču. Neki ljudi su ubijeni, neki su ubijali, mnogi su mučeni do smrti, silovani; rađala su se deca koja u sebi nose klicu mržnje; neki su pobegli u zemlje zapadne Evrope, neki u Srbiju, neki su ostali u Bosni i Hercegovini. Neki su se pomakli samo nekoliko desetina kilometara od Sarajeva, na Pale, koje je bilo srpski komandni ratni centar. Nekada je bilo izletište za Sarajlije. Jer, tu je Jahorina. Sada je to mesto mnogima nametnuti dom. Ima ljudi koji su se „snašli“. Ima ljudi koji su snađeni životom.

Znam čoveka koji je branio svoju porodicu i svoju kuću do poslednjeg metka i rikošeta. Nije je odbranio.To je bila iluzija. Ostali su živi, hvala Bogu, ali kuća im je oteta. Kao i mnogima. Osim onima koji su oteti od života. Vodio me je da vidim tu nekadašnju njegovu kuću, kuću koja se meni nekada davno prikazala u snovima, mučnim snovima, kada sam preko bosanskih vukojebina stigla do nje. Pala sam na kolena u to sarajevsko blato i ridala sam videvši tu izrešetanu kuću iz najstrašnijih snova. Kuća do kuće. I tu poneki ljudi žive. I u kućama su. I ne otvaraju vrata. I samo im se naziru obrisi lica iza zavesa. Ponegde se naziru i utvare. I sve je lepo u Sarajevu. I sve je moderno. Kao i svuda.

Ko smrti tj. mogućnosti stvarnog umiranja nije gledao u oči, taj ne zna šta je propustio. Ne zna da poštuje ni svoj ni tuđ život. I jedno sam ga molila, ne, nemoj, nemoj se više žrtvovati ni za koga i ni za šta. Hteo je da ode da deminira minska polja, jer posao visokog rizika donosi novac preko potreban za puko preživljavanje i rekao je: „Ako poginem, kad već nisam u ratu, moja porodica će biti materijalno obezbeđena!“ Eto, toliko vredi jedan ljudski život.

2 thoughts on “Sarajevo

Ostavite odgovor

