O ljudima

Mnogo toga može da se opazi kada posmatrate čoveka kako jede. Pojedini ljudi su krajnje odvratni u svojoj proždrljivosti i trpanju hrane u sebe. Ima i ljudi za koje ne znate da li kljucaju ili jedu. A tek oni što razmazuju po tanjiru i prebiraju hranu kao prazne čaure ispaljenih puščanih zrna. Kao da šetaju prstima po minskom polju i čekaju – bum. Pojedini uvek kažu – ne, hvala, nisam gladan. Neki drugi odmah pitaju, a da nisu ni započeli obrok – je l’ ima posle nešto slatko? Zar to ne govori nešto i o njihovom karakteru?

Možete da pokušate da posmatrate ljude kako jedu i da to zapisujete. Saznaćete mnoge pojedinosti o njima. Posmatrajte prvo sebe i tu će vam se dosta toga pokazati. Ako postavite ogledalo ispred sebe, primetićete da se ne ponašate prirodno, počinjete da se ponašate kao da vas neko drugi posmatra. Zapanjujuć je trenutak kada vaše oči postaju oči drugog, oči sveta, i lišavaju vas svake spontanosti.

Nedavno sam izveo jednu damu na večeru. Siguran sam da možete da pretpostavite da je to bilo u domenu eksperimenta. Naprosto, zabavlja me da posmatram ljude. Dama je privlačna, svakako, lepo govorljiva. Primetio sam da je odvojila značajno vreme da bi se ulepšala radi izlaska. A moglo bi da se kaže da je tu bilo i materijalnih ulaganja ili troškova, kako ko to doživljava. S obzirom da to nije njen uobičajen odnos prema samoj sebi, to me je zabrinulo. Mislim da ona time ne ističe svoju posebnost, a da tako nešto čini zbog mene koga praktično i ne poznaje – ukazuje zapravo na nesigurnost u sopstvenu ženstvenost. Tu se ni po čemu ne razlikuje od drugih žena. Naravno da nisam nikakav Kazanova, mada je to privlačna ideja, ali moglo bi da se kaže da imam sasvim dovoljno iskustva sa ženama i da vrlo precizno prepoznajem matrice njihovog ponašanja. Nerviralo me je što je sve prepustila meni, od izbora vina do izbora jela. Ne, to me nije učinilo da se više osećam muškarcem. To je učinilo da mi se nije dopala njena snishodljivost u pogledu toga da mi prepušta ulogu alfa mužjaka. U ovim godinama više i nisam neki mužjak, a alfa nikada nisam ni bio. U svakom slučaju, bliže sam omegi.

Dama je ušla u statistiku onih koje ne znaju šta hoće ali znaju kako da pokušaju da dobiju ono što misle da hoće. Kako ovaj tekst mogu da pročitaju i žene, suzdržaću se od suvislih rečenica, ali reći ću samo to da je nivo osvežavanja fasade obrnuto srazmeran unutrašnjoj lepoti. To nije pravilo, svakako, ali nije ni izuzetak. Da me ne bi proglasili Šopenhauerovim naslednikom, za koga su mnogi zaključili da je ženomrzac, mada to baš nije potpuno tačno, namerno sam izbegao da napišem svoje mišljenje drugim rečima, jer bi te druge reči nosile notu negativizma i ženama bi zvučale uvredljivo.

Moguće je i da sam patetičan starac koji je sve blefove pokupio davnih dana igrajući redovno poker, ali o tome mogu da pričaju drugi, jer ne postoji takvo ogledalo u kome istinski možete da vidite sebe a da ste lišeni svake subjektivnosti. S druge strane, ono što vam drugi govore da opažaju o vama je proizvod njihove subjektivnosti, tako da je pitanje objektivnosti zapravo sazdano u preseku svačijih subjektivnosti. Baš kao u Venovim dijagramima. Kad se preklope dve slične subjektivnosti dobijamo zajedničku objektivnost, iako nijedna ni druga ne moraju da ukazuju ni na istinitost ni na bilo kakvu podudarnost.

Stoga, nema opštih istina, tako da ni ovo što sam napisao ne predstavlja ništa što će doprineti vašim spoznajama. Nadam se da to nije uzelo vašeg dragocenog vremena koje ste mogli da potrošite na ono čime se hranite. Kako?

6 thoughts on “O ljudima

  1. Me gusto mucho 🙂 Ovo bi mogao da bude dio nekog romana ili neke duže priče, definitivno. Dok sam čitao, mogao sam zamisliti naratora, mada ga nigdje ne opisuješ niti je to poenta svega ovoga 🙂 A o ljudima svašta možeš naučiti posmatranjem. Šta god da rade, samo ih posmatraj i sve će ti se samo kazati 🙂

    Liked by 1 person

Ostavite odgovor

